• Ваш список
    Список порівняння пустий

Понеділок – П'ятниця:

09:00–18:00

Субота, Неділя:

вихідні дні

Майбутнє міських електробусів - чи допоможе Україні досвід Білорусі
17 Квітня 2019

Майбутнє міських електробусів - чи допоможе Україні досвід Білорусі

Зустріти у місті електричний автобус в нашій країні - поки дуже велика рідкість. В Україні подібний міській транспорт тільки починає з'являтися, на відміну від сусідньої Білорусі, де електробусів налічується вже кілька десятків. Яке ж майбутнє чекає цей новий для нас вид міського транспорту?

Тренд на електромобільність поступово поширюється з особистих авто на громадський транспорт. Все частіше у світі місцеві та державні органи влади замислюються над тим, щоб залучити на коротких міських маршрутах автобуси не з двигуном внутрішнього згоряння, а більш економічні в експлуатації електробуси. Безумовним лідером по виробництву і використанню цього виду транспорту є Китай. На території країни знаходяться 95% світових запасів літію, використовуваного в якості основного компонента батарей для електрокарів і електробусів.

Що маємо в Україні

На вулицях українських міст електробус - практично небачений гість, і найчастіше - це тестові екземпляри. Першим містом, в якому він почав курсувати на маршрутах, став Львів. Єдиний електробус місцевого виробництва «Електрон» Е191 у 2015 році місто придбало майже за 10 млн грн. Зараз він працює на тролейбусному маршруті №9. Найдальша відстань, яку електробус зміг подолати без підзарядки - маршрут Львів - Кам'янець-Подільський протяжністю близько 320 км. У режимі міського руху з повним завантаженням машина може подолати на одному заряді до 225 км.

Другим містом, яке отримало маршрутний електробус, в грудні 2018 року, став Київ. У столиці на маршруті №599 курсує китайський Skywell, який взяло в оренду столичне транспортне підприємство. 8,5-метровий електробус здатний подолати без підзарядки до 300 км, зарядка проводиться вночі. Автобуси цього ж виробника протягом останнього року тестували в Вінниці, Житомирі, Полтаві.

Китайський електробус Skywell

Китайський електробус Skywell

Чому нового виду транспорту поки не вдається завоювати ринок? Найголовніше питання - вартість таких автобусів і заміни їх акумуляторів.

У минулому році експерти порахували, що в умовах реальної експлуатації електробус за рахунок дешевизни електроенергії та експлуатаційного обслуговування здатний окупити різницю у витратах в порівнянні з дизельним автобусом за 6 років. При цьому в якості зразка для підрахунків було взято львівський електробус Електрон Е191. Однак вони не враховують витрат на заміну батареї.

У «ДержавтотрансНДІпроект» наводять свої розрахунки. Там з'ясували, що при вартості китайського електробуса великої місткості на українському ринку близько 320 тисяч доларів, окупність у порівнянні з аналогічним автобусом з ДВС (орієнтовна ціна - 140 тисяч доларів) становить 7-8 років. При цьому потрібно замінити може з'явитися через 8-10 років. Ціна питання для електробуса великої місткості - 80-100 тисяч доларів. Таким чином, в 10-річній перспективі експлуатант отримує збиток близько 60 тисяч доларів. В порівнянні з використанням звичайного дизельного автобуса, стверджують в НДІ.

Здешевити машину може виробництво (або його локалізація) в Україні. У Міністерстві інфраструктури України сподіваються, що ривок в цьому напрямку відбудеться після прийняття закону про електромобілі (№8159 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні»).

«Якщо ми зможемо прийняти закон, який МІУ розробило спільно з народними депутатами, урядом, експертами та бізнесом, ми відкриємо для України величезні можливості з виробництва електрокарів, електробусів. Це не просто імпорт, це виробництво батарей та зарядних пристроїв», - заявив глава відомства Володимир Омелян. Пізніше міністр додав, що МІУ вже веде переговори про спільне виробництво китайських електробусів в Україні.

Львівський електробус Електрон Е191

Львівський електробус Електрон Е191

Досвід використання електробусів в Білорусі

У той час, як в Україні електричні автобуси - дивина, жителі столиці Білорусі вже звикли до нового виду транспорту. Безшумність і нульовий викид СО2 - його головні переваги перед іншим міським транспортом. Сьогодні в Мінську використовуються 48 12-метрових електробусів, а до початку літа їх кількість збільшиться до 80 одиниць. Ці машини місто закуповує в процесі підготовки до Других Європейських Ігор і буде використовувати після в якості доповнення до тролейбусного парку.

Єдиним виробником електробусів для Білорусі є холдинг «Белкомунмаш», знайомий українцям по поставці тролейбусів в Одесу і Дніпро. Також у 2016 році виробник поставив два дуобуса (автобуса з гібридним двигуном) в Рівне.

З 2018 року в Білорусі діють законодавчі обмеження, що не дозволяють імпорт промислової продукції, аналог якої виробляється в країні. Усередині ж країни випуском електробусів спочатку думав зайнятися МАЗ, але там ідею визнали безперспективною.

Ще п'ять років тому поява електробусів на білоруських вулицях і справді вважалась чимось неймовірним: більшість експертів сходилися на думці, що це вкрай невигідна витівка. Проте, перший електробус - Е433 Vitovt Max Electro - з'явився в Мінську в травні 2017 року.

«Електробуси були поставлені на тролейбусний маршрут - але це не було пов'язано з бажанням замінити на маршруті тролейбуси - просто в Мінську почали будувати третю гілку метро. Пересадочні станції у нас будуються відкритим способом і частину маршрутів довелося перекривати через те, що йшло будівництво станцій метро. Тому тролейбусний маршрут був ліквідований, а для того, щоб не погіршити екологічну обстановку, в ті райони, куди він доставляв пасажирів, були поставлені електробуси», - розповів головний конструктор «Белкоммунмаш» Олег Бицко під час виставки громадського транспорту в Києві.

За словами Бицко, це дало можливість порівняти два види електротранспорту і виявилося, що електробуси в експлуатації більше ніж на 6% економніше тролейбусів.

Середньодобовий пробіг електробусів становить 200 км, максимальна - 283 км. Для використання в міських умовах їх батареї більш ніж достатньо, оскільки найдовший маршрут в місті, де застосовується електробус, - 23 км. Зарядка електробусів походить від контактної мережі за допомогою зарядних станцій, розташованих на кінцевих точках маршруту та по його довжині - на зупинках. Процес зарядки займає 6-8 хвилин, після чого машина може знову вирушати в дорогу.

Варто відзначити, що це - лише одна з можливих технологій зарядки, які можна застосувати до електробусів. Залежно від виконуваних завдань, вони можуть заряджатися вночі, або ж мати комбіновану систему - тобто, поповнювати заряд і вночі, і по ходу руху.

«Європа вибирає технологію зі змішаною зарядкою, коли електробус заряджається і вночі в парку, і на кінцевих зупинках. Кожна з цих технологій має свої плюси та мінуси. У випадку зі змішаною зарядкою виникає проблема в подвійних витратах на інфраструктуру для зарядки - треба, щоб зарядні станції були й в парку, і на маршруті. Якщо електробус використовується не як рейсовий, а для потреб підприємств, він може заряджатися від розетки промислової мережі (380V)», - говорить Бицко.

Електробус Vitovt Max Electro на вулиці Мінська

Електробус Vitovt Max Electro на вулиці Мінська

Що стосується економіки використання електробусів в порівнянні з автобусами з ДВС, то, за словами конструктора, при білоруському співвідношенні вартості дизельного палива та електроенергії він окупається за 11-12 років.

Відносно вартості таких машин білоруські журналісти вирахували, що у випадку з 12-метровими зчленованими вагонами мова йде про суми порядку 450 тисяч доларів.

Тут ми знову приходимо до думки, що говорити про економічну ефективність нового виду транспорту поки рано - не дивлячись на явний тренд до електромобільності, для того, щоб оцінити всі достоїнства та недоліки експлуатації електробусів, потрібен час. Однак експерти прогнозують поступове зниження вартості автомобілів на електричній тязі за рахунок зниження вартості акумуляторів (вже до 2025 року електрокари можуть зрівнятися за ціною з авто з ДВС), і очевидно, що тоді вигода від використання і попит на електробуси будуть куди помітніше.

На цьому поки все. Та не забувайте поділитися прочитаним зі своїми друзями!

Новини / Дивитись все
Статті / Дивитись все

Фільтр
Знайдено 5 
Підтвердження
Для того, щоб добавити товар до списку бажань, Вам потрібно